*
Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Gönderen Konu: CP’li Kişilerde Amaç Günlük Yaşamda Bağımsız Olmak  (Okunma sayısı 1390 defa)

Çevrimdışı melleseferi

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
  • İleti: 5483
CP’li Kişilerde Amaç Günlük Yaşamda Bağımsız Olmak



Sürekli eğitim ve rehabilitasyonla, CP’li bireylerde fonksiyonelliğin artırılması ve günlük yaşamda bağımsızlığın sağlanması hedefleniyor.

Cerebral Palsy (CP) beyin gelişimine 5 yaşına kadar zarar veren bir patoloji sonucunda baş gösterse de, etkileri hayat boyu süren ve sadece CP'li bireyi değil ailesini ve tüm toplumu etkileyen bir sağlık sorunu olarak tanımlanıyor. Sorun hasarın yeri ve boyutuna göre değişiklik gösterebiliyor. Hasta sorunlara bağlı olarak konuşamayabiliyor, yürüyemeyebiliyor, vücut hareketlerini kontrol edemeyebiliyor, görme ve algılamanın yanında zihinsel sorunlar yaşayabiliyor. Bireyin fonksiyonel durumu hastalığın şiddetine ve uygulanan rehabilitasyon sürecine bağlı olarak değişkenlik gösteriyor.

CP'li çocuklarda; görme problemleri, öğrenme sorunları, dikkat ve algılama problemleri, konuşma sorunları, duygu bozuklukları, davranış farklılıkları, sosyal ilişkilerde sorunlar, iç organların ve bağışıklık sisteminin çalışmasında aksamalara diğer çocuklardan daha sık rastlanıyor.

TOPLUMUN DESTEĞİ ÖNEMLİ

Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı Akademik Kurul Başkanı Muharrem İnan, “Sürekli eğitim ve rehabilitasyonla fonksiyonelliğin artırılması ve günlük yaşamda bağımsızlığın sağlanması hedefleniyor” diyor. Bunun yanında toplumun desteği de çok önemli bulunuyor. Bu hastalık çoğunlukla yanlış biliniyor ya da bilinmiyor. Yanlış algıyı düzeltmek ve CP’nin insan vücudunda ne gibi bozukluklara neden olduğunu anlatmak, bu bireylerin toplumda yer edinebilmeleri ve önyargılarla karşılaşmamaları için gerekli görülüyor.

CP’nin bilinen kesin bir tedavisi bulunmuyor ve bu sorun yaşam boyu sürüyor. Bu sorun söz konusu olduğunda tedaviden çok rehabilitasyon ve eğitim kelimeleri kullanılıyor. Uygun rehabilitasyon ve destek programlarıyla bireyin sosyal yaşama adaptasyonu sağlanabiliyor. Muharrem İnan, devamlı eğitim ve rehabilitasyon desteği alan CP’li çocuklarda önemli gelişmeler gözlemlendiğini dile getiriyor. “Asla yürüyemez ve konuşamaz” denilen çocukların doğru eğitim ve rehabilitasyonla yürümeyi ya da konuşmayı başardıkları, bu konuda çok sayıda olumlu örnekle karşılaşıldığı belirtiliyor.

3 TEDAVİ ŞEKLİ VAR

Tedavi esas olarak 3 ana başlıkta inceleniyor. Bunlar medikal tedavi, rehabilitasyon ve cerrahi olarak sınıflandırılıyor. CP tanısı konulduktan sonra epilepsi, uyku bozukluğu, görme bozukluğu, aşırı kasılma ve istemsiz hareketler gibi sorunlar varsa bunlara yönelik tedaviler uygulanıyor. Fizyoterapi, konuşma terapisi, ergoterapi (iş uğraşı terapisi), hidroterapi (su ile yapılan terapi), hippoterapi (at ile yapılan tedavi), duyu bütünleme terapisi ve yaratıcı sanatlar terapisi de yararlı yaklaşımlar olarak değerlendiriliyor.

CERRAHİ NE ZAMAN GEREKİR?

CP’ye bağlı olarak gelişen eklem kontraktürleri gibi ikincil rahatsızlıkların fizyoterapiyle giderilemediği noktalarda ortopedik girişimler, kontrol edilemeyen nöbet durumlarında nöroşirürjik girişimler, kontrol edilemeyen şaşılık gibi durumlarda ise göze yönelik cerrahi uygulanıyor. CP’li hastalarda mevcut olan iletişim güçlükleri, solunum sorunları, beslenme sorunları, kemik erimesi ve kansızlık gibi sistemik rahatsızlıklar göz önüne alındığında ameliyat sonrası takip döneminde sağlık ekibine büyük sorumluluk düşüyor. CP’li hastanın bakımının; aile, fizyoterapist, pedagog, özel eğitim uzmanı, çocuk nöroloğu, çocuk doktoru, çocuk ortopedisti, konuşma terapisti ve yutma terapistinden oluşan bir ekipçe yaşam boyu sürdürülmesi gerekiyor.

Fizyoterapi programları neleri içermeli?

Gelişiminde anormallik saptanan ve riskli bebek olarak kabul edilen her bebekte zaman geçirmeden fizyoterapiye başlanması gerekiyor. Fizyoterapi ve rehabilitasyon teknikleri içerisinde şunlar bulunuyor:

1. Nörogelişimsel tedavi tekniği. (Bobath)

2. Duyu-algı bütünleme teknikleri.

3. Manuel terapi teknikleri.

4. Osteopati. (Kas iskelet sistemi ve iç organlara yönelik manuel terapi)

5. Kinezyotape. (Bantlama)

6. Refleksoloji. (El ve ayağa yönelik refleks masaj)

Su terapisinden aile seminerlerine uygulamalar

Hidroterapi (Su ile terapi)

Spor

Konuşma terapisi

Duyu bütünleme

Psikolojik danışmanlık

Aile danışmanlığı/Aile seminerleri

Sosyal aktiviteler

HER ÇOCUKTA YÜRÜME SORUNU OLMAZ

Sorunun çözümü anlamında sağlanacak ilerlemeler tanı konduktan hemen sonra başlanan rehabilitasyon ve eğitim çalışmalarının sürekliliğine ve etkisine göre değişiyor. Hasarın yerine göre çocuktan çocuğa farklılık görülebiliyor. Bu anlamda her çocukta yürüme sorunu görülmeyebiliyor. Sürekli rehabilitasyon ve eğitimle konuşamayan bir çocuğun bazı kelimeleri söylemeye başladığına dikkat çekiliyor.

EN ÖNEMLİ SORUN  YETERLİ EĞİTİM KURUMU OLMAMASI

CP’li bireylerin eğitimi ve topluma belirli oranlarda entegrasyonu ülkemizde olanaklar dahilinde gerçekleşiyor. Bu kapsamda CP’li bireyler özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde ve özel hastanelerde eğitim veya rehabilitasyon hizmeti alabiliyorlar.

Devlet okullarında kaynaştırma eğitimiyle CP’li bireylerin topluma entegrasyonu amaçlanıyor. Engellilere özel dizayn edilen ve eğitim verilen özel eğitim ve uygulama merkezi okulları bulunsa da, meslek edindirmeye ve sosyal yaşama adaptasyona yönelik yeteri kadar eğitim kurumunun bulunmayışı, ülkemizde CP’li bireylerin karşılaştığı en önemli sorunlar arasında yer alıyor.

26.11.2014 - Habertürk